Tiba-tiba pandangan kedua-dua pasangan suami isteri itu bertembung.
Pasangan suami isteri yang sedang bersantai di halaman vila merenung
pasangan suami isteri yang sedang berbasikal melalui hadapan vilanya.
Walaupun hanya seketika berpandangan tetapi hati mereka sempat berbicara...
"Alangkah bahagianya mereka," bicara hati suami yang sedang
menunggang basikal. "Rumah besar, duduk bersantai pula dengan menikmati
makanan yang enak-enak. Isterinya cantik, kereta besar..."
Apa pula bicara hati suami yang sedang duduk bersantai di halaman vilanya?
"Oh, romantik sungguh kedua-dua suami isteri itu. Isterinya memeluk
erat di belakang. Alangkah bertuahnya mendapat seorang isteri yang
disayangi. Tidak seperti aku, sekalipun mempunyai harta yang melimpah
ruah tetapi aku tidak bahagia seperti mereka..." begitulah bisik hati si
suami kaya itu.
Justeru, siapakah antara kedua-dua mereka yang bahagia apabila
masing-masing merasakan orang lain yang lebih bahagia? Apa ukuran sebuah
rumah tangga yang bahagia? Mempunyai segala kekayaan dan kemewahan
hidup? Rumah besar, perabot mahal dan kereta berjenama, itukah petanda
rumah tangga yang bahagia?
Jika itulah petanda bahagia, tentu sahaja rumah tangga Rasulullah dan
isteri-isterinya tidak bahagia. Betapa sejarah telah menukilkan sering
kali dapur rumah Rasulullah tidak berasap kerana tidak ada makanan untuk
dimasak. Alas tempat tidur Rasulullah sangat kasar sehingga berbekas di
belakang Baginda apabila tidur di atasnya.
Namun, rumah tangga Rasulullah s.a.w. itulah yang paling bahagia dan hingga kini menjadi contoh teladan untuk kita ikuti.
Apa sebenarnya bahagia itu? Hakikatnya ramai manusia masih tertanya-tanya dan teraba-raba tentangnya. Yang miskin berasa bahagia itu pada kekayaan. Namun apabila dia mencapai kekayaan, ada yang lain pula disangkanya bahagia, lalu itulah pula yang diburunya untuk mendapat bahagia.
Apa sebenarnya bahagia itu? Hakikatnya ramai manusia masih tertanya-tanya dan teraba-raba tentangnya. Yang miskin berasa bahagia itu pada kekayaan. Namun apabila dia mencapai kekayaan, ada yang lain pula disangkanya bahagia, lalu itulah pula yang diburunya untuk mendapat bahagia.
Bagi orang yang sakit, sihat itu bahagia. Sebaliknya pada yang sihat,
itu bukan bahagia. Buktinya betapa ramai orang yang sihat tubuh badan
tetapi muram jiwanya.
Bagi orang biasa, ternama dan termasyhur itu bahagia. Anehnya ramai
pula orang ternama yang menyamar dan ingin lari daripada paparazi kerana
benci akan publisiti.
Bahagia Itu dari Hati yang Tenang
Jadi apa bahagia sebenarnya? Bahagia itu bukan dari luar ke dalam,
sebaliknya dari dalam ke luar. Maksudnya, harta, nama dan lain-lain
perkara berbentuk kebendaan dan luaran bukan penyumbang kepada
kebahagiaan seorang manusia. Bahagia itu datang dari dalam diri dan
sesuatu yang maknawi sifatnya.
Untuk menangani sesuatu yang berasal atau berpunca dari dalam diri,
manusia tidak boleh bergantung kepada dirinya semata-mata. Manusia harus
bergantung kepada Allah, Penciptanya Yang Maha Mengetahui. Soal dalaman
ialah soal hati atau roh. Itu sangat sedikit diketahui oleh manusia.
Untuk mengetahui rahsia bahagia, manusia perlu kembali kepada
Penciptanya (Allah).
Bahagia itu datang dari hati yang tenang. Hati yang tenang
terhasil daripada sering mengingati Allah. Dalam al-Quran Allah
mengingatkan hanya dengan mengingati-Nya hati akan menjadi tenang.
Firman Allah yang bermaksud: "Ketahuilah dengan mengingati Allah hati
akan menjadi tenang." (Surah al-Ra'd 13: 28)
Dengan berzikir hati menjadi tenang dan dengan ketenangan hati itulah
terciptanya kebahagiaan pada diri seseorang. Itulah resipi kebahagiaan
dari segi ilmiahnya. Namun bagaimana pelaksanaannya?
Saya pernah mendengar kisah benar yang diceritakan oleh seorang bekas
mufti tentang pengaduan seorang suri rumah tentang kebengisan suaminya.
Bayangkan, suaminya "kaki masjid", kuat berzikir dan memakai serban
serta jubah. Namun anehnya, suami itu sangat garang dan ganas. Pantang
salah sedikit, isterinya akan diherdik, ditampar malah ditendangnya.
Lalu kita tertanya-tanya, mengapa suami yang kuat berzikir itu jadi
begitu? Mengapa zikir yang ditegaskan sebagai sumber ketenangan itu
gagal memberikan ketenangan kepada suami yang pemarah itu?
Lalu kita bertanya, bagaimana faktor zikrullah (mengingati Allah) ini
dapat dipraktikkan dalam rumah tangga agar rumah tangga itu benar-benar
mendapat ketenangan dan seterusnya kebahagiaan? Apakah suami, isteri
dan seluruh anggota keluarga perlu berzikir sahaja sepanjang masa? Atau
mengapa setelah zikir dipraktikkan, rumah tangga masih tidak
tenang-tenang juga? Di mana salahnya?
Ada sepasang suami isteri yang menghadapi masalah dalam rumah
tangga. Isteri keletihan menguruskan anak-anak yang masih kecil manakala
suaminya pula keletihan bekerja untuk menyara ekonomi keluarga. Mereka
sama-sama letih. Setelah mendengar cerita bagaimana Siti Fatimah dan
Sayidina Ali mendapat kekuatan daripada berzikir dengan kalimah
Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar, mereka pun terus
mengamalkannya. Sayangnya, mereka tidak mendapat ketenangan seperti yang
dialami oleh Siti Fatimah dan Sayidina Ali.
Zikir sudah sama tetapi kenapa kesan pada hati berbeza? Sekali lagi, di mana salahnya?
Zikir itu bukanlah sekadar menyebut-nyebut kalimah zikir tetapi yang
lebih penting menghayatinya dengan hati dan mempraktikkannya dengan
perbuatan. Oleh sebab itu, zikir itu terbahagi kepada tiga dimensi –
lidah (qauli), hati (qalbi) dan perbuatan (fi'li). Inilah yang hendak
dipraktikkan oleh suami isteri agar rumah tangga bahagia.
Zikir pada lidah, ramai yang sudah tahu. Yakni lidah menyebut-nyebut
kalimah zikir sama ada semasa solat, selepas solat, membaca al-Quran dan
sebagainya. Dalam sebuah rumah tangga, perlu ada program zikir secara
rasmi dan tidak rasmi agar seluruh anggota keluarga berzikir sama ada
secara berjemaah ataupun individu. Seelok-eloknya setiap keluarga ada
amalan-amalan zikir yang khusus dan diamalkan secara istiqamah. Pilih
sahaja sama ada al-Ma'thurat, Manzil atau zikir-zikir warisan keluarga
yang berasal daripada tarekat-tarekat yang muktabar. Atau ambil sahaja
daripada zikir-zikir yang telah terbukti autentik daripada petikan ayat
al-Quran dan hadis-hadis yang sahih.
Tidak cukup sekadar "membaca" atau "menyebut" kalimah zikir, tetapi
paling utama mesti dihayati maknanya. Jika Subhanallah, ertinya Maha
Suci Allah. Apa maksud Maha Suci Allah itu? Allah suci daripada segala
kekurangan, kelemahan dan lain-lain sifat negatif sama ada dari segi
zat, sifat, perbuatan dan nama-nama-Nya. Allah itu juga suci daripada
segala sifat buruk, hodoh dan seumpamanya. Berlawanan dengan makhluk-Nya
yang serba-serbi lemah, kurang dan hina.
Untuk menghayati zikir Subhanallah, seseorang mesti memahami makna
dan pengertiannya. Untuk mengetahui dan memahami, seseorang mesti
belajar. Setelah itu barulah erti Subhanallah itu dibawa dalam kehidupan
dalam bentuk penghayatan apabila bertemu dengan pelbagai insiden dalam
rumah tangga. Katakan "Subhanallah" apabila Allah disifatkan dengan
sesuatu yang negatif atau apabila berlaku sesuatu yang di luar dugaan
sama ada buruk atau baik, suka atau duka, untung atau rugi dalam rumah
tangga kita.
Tidak cukup dihayati sahaja, tetapi praktik "Subhanallah" itu
hendaklah diterjemahkan dalam bentuk perbuatan. Segala tindakan sama ada
oleh suami atau isteri mestilah mencerminkan mereka benar-benar
menyucikan Allah. Orang yang benar-benar menyucikan Allah tidak akan
marah-marah, mengherdik apalagi memukul pasangannya. Adakah mereka
berani berbuat demikian jika mereka merasakan yang suci, yang hebat dan
kuat hanya Allah? Orang yang marah-marah, bengis dan mudah naik angin
boleh dianggap tidak menyucikan Allah dalam kehidupannya sebaliknya dia
"menyucikan" dirinya sendiri.
Ya, kebahagiaan itu datang daripada ketenangan. Ketenangan itu pula
datang daripada zikir. Namun bukan semua zikir menghasilkan ketenangan.
Zikir yang menghasilkan ketenangan hanyalah zikir yang diamalkan secara
bersepadu antara lidah, hati dan anggota. Hanya zikir yang bersepadu itu
yang memberi ketenangan pada hati untuk menghadapi pelbagai pancaroba
dalam hidup.
Hati yang tenang akan bersyukur apabila menerima nikmat, sabar
apabila ditimpa musibah, rela memberi maaf apabila dipinta, mudah
meminta maaf apabila bersalah, qanaah dengan rezeki yang ada, tawakal
apabila berusaha dan sentiasa bersangka baik dengan Allah dan manusia.
Mengapa dengan berzikir hati akan memiliki sifat-sifat baik ini?
No comments:
Post a Comment